20 sep 2013

Trein kan Brussel van stilstand redden

Ecolo en Groen organiseerden op donderdag 19 september een colloquium over het potentieel van een Brussels Expresnet. Terwijl het Gewestelijke Expresnet (GEN) steeds meer vertraging oploopt, pleiten de Brusselse Groenen om niet langer te treuzelen en morgen te starten met de opwaardering van de intra-Brusselse verbindingen tot een Brussels Expresnet (BEN). Dit treinnetwerk kan onmiddellijk opgestart worden, zonder extra investeringen.   Belangrijke gasten waren Mike Brown en Geoff Hobbs van Transport for London (Tfl) en Michaël Frölich van de Österreichische Bundesbahnen (ÖBB) die vertelden over het grote succes van de London Overground en de Weense S-Bahn. Beide erg performante stedelijke spoornetwerken die als voorbeeld voor Brussel kunnen dienen. Ook in Londen werd verder gebouwd op bestaande spoorinfrastructuur. Stations werden gerenoveerd, er werd sterk ingezet op veiligheid en aangename halte infrastructuur.

Ook andere mobiliteitsexperten waren erg duidelijk: de trein is erg onderbenut in Brussel. Vandaag gebruikt slechts 1% van de Brusselaars de trein voor intra-Brusselse verplaatsingen. Toch liggen de sporen er, zijn er 31 halteplaatsen op Brussels grondgebied en kunnen de treinen die voor het GEN werden aangekocht morgen ingezet worden om het intra-Brusselse treinaanbod te versterken.

Annemie Maes (Groen): "Waar wacht de NMBS op? De cijfers tonen aan dat een dergelijk BEN enorme hoeveelheden nieuwe reizigers kan aanbrengen. Bovendien komt het echt tegemoet aan de mobiliteitsnoden van de Brusselaar, en dit tegen een minimale kost."

Reacties

Please check your e-mail for a link to activate your account.