Groen wijst ook op de vele voordelen van een efficiënt klimaatbeleid: "90% van de directe broeikasgasuitstoot van het Brussels Gewest is afkomstig van transport en de verwarming van gebouwen. Deze twee sectoren zijn ook verantwoordelijk voor 50% van de directe fijnstofuitstoot in het gewest. Door dit aan te pakken, sla je een dubbelslag."
Maes vindt het dan ook onbegrijpelijk dat de Energiehuizen, in het leven geroepen door de Groenen, en een resem energiepremies worden afgeschaft. De Groenen pleiten voor een fiscale hervorming die energiebesparingen aanmoedigt en willen de Energiehuizen heropenen. Daarnaast willen ze ook dat het autoverkeer wordt aangepakt door investeringen in openbaar vervoer en fietsbeleid, en door het gebruik van de auto te ontmoedigen door financiële maatregelen.
Groen hekelt ook het dubbelzinnige standpunt van N-VA en noemt hun kritiek ongeloofwaardig. "Als het N-VA echt menens is met het klimaatbeleid en luchtkwaliteit, moeten ze ook het grootste taboe van hun voorzitter in vraag stellen," zegt Maes, waarmee ze verwijst naar Bart De Wever die eerder dit jaar verklaarde niet aan bedrijfswagens te willen raken. Het gaat voor Groen niet op om op te roepen tot een vergroening van de autofiscaliteit, maar de bedrijfswagens buiten schot te laten.
Reacties
Aanmelden via
Facebook Twitter