16 dec 2010

Gesloten winkeldeuren = energiebesparing. Van een open deur intrappen gesproken.

Hoewel het buiten vriest dat het kraakt, blijven de deuren in de drukke winkelstraten van Brussel ganser dagen wagenwijd openstaan. Stookkosten lopen enorm hoog op om de temperatuur in de winkel aangenaam te houden terwijl aan de inkom onophoudelijk warme lucht naar buiten wordt geblazen. "Pure energieverspilling dus, en een energiefactuur die de pan uit swingt" aldus Annemie Maes (Groen!). "Gelukkig bestaan hiervoor oplossingen die energie en geld besparen." Houdt de warmte binnen: spaar je centen en het klimaat. Recent nog toonde een energieconsulent op het TV-programma Vlaanderen Vandaag (VT4) via een infraroodcamera en een rooktoestel aan dat er enorm veel warmte verdwijnt door de open deuren van winkels in de winter. Winkeliers zouden op deze manier jaarlijks zowat 3500 euro letterlijk door ramen en deuren gooien. "In een tijd waarin meer en meer inspanningen moeten worden geleverd om energie te besparen, lijkt het vanzelfsprekend dat men winkeldeuren sluit terwijl de verwarming op volle toeren draait."aldus Annemie Maes, Brussels parlementslid voor Groen! "Wie energie bespaart helpt het klimaat, voorkomt vervuiling en spaart kostbare grondstoffen. Daar moeten we maximaal op inzetten. Bovendien voorkomt men op die manier ook peperdure energiefacturen."

Alternatieven voor een open deur.

Gesloten deuren hoeven geen extra drempel te zijn voor klanten om de winkel binnen te stappen. De verlichting, mensen in de winkel, en eventueel een simpel bordje op de deur met 'OPEN' maken duidelijk dat de zaak open is. Bij een gewone deur kan je dan natuurlijk niet vermijden dat er af en toe wel een streepje tocht binnensluipt. Een mogelijke antwoord hierop is het installeren van een sassysteem, bestaande uit een dubbele rij deuren. Of nog: de plaatsing van een automatische schuifdeur in combinatie met een luchtgordijn. Een aankomende klant wordt gedetecteerd, het luchtgordijn gaat blazen, waardoor het de verwarmde lucht binnenhoudt, en de automatische schuifdeur gaat open.

"De overheid kan een rol spelen door winkeliers te informeren en sensibiliseren voor dit probleem" benadrukt Maes. "Een informatiecampagne, of gesloten-deuren-actie, waar winkeliers vrijwillig kunnen bij aansluiten, kan soms al wonderen doen."

Proefproject: Gesloten deuren = tevreden klanten.

De Stad Amsterdam liet vorig jaar een studie uitvoeren naar de impact van de open-deur-filosofie van winkels. Er liep gedurende 9 maanden een proefproject bij een Amsterdamse vestiging van een winkelketen: een onafhankelijk onderzoeksbureau voerde een monitoring uit voor en na de installatie van een schuifdeursysteem in combinatie met een luchtgordijn. De resultaten waren positief over de hele lijn. De combinatie schuifdeur - luchtgordijn zorgde voor een besparing van maar liefst 43% op de energiekosten voor verwarming. Winkeliers gaan er vaak vanuit dat open deuren meer uitnodigend zijn en dat men daardoor dus meer klanten over de vloer zal krijgen. Onterecht, zo blijkt. Het gemeten bezoekersaantal in de winkel voor en na de installatie bleef op hetzelfde peil. Er was ook geen verschil met het aantal betalende bezoekers van de winkel in vergelijking met andere vestigingen. Met andere woorden: gesloten deuren leveren niet minder klanten op en gaan niet gepaard met omzetverlies. De klanten reageren net positief: men apprecieert het milieuvriendelijke karakter van het systeem, en ook de vlotte opening van de deuren wordt gewaardeerd.

Nog tal van andere voordelen.

Ten slotte heeft dergelijk systeem nog extra voordelen zoals een verbetering van de luchtkwaliteit in de winkel doordat minder schadelijke uitlaatgassen van auto's binnenkomen. Ook de geluidsoverlast wordt beperkt, en er is een vermindering van de tochtcirculatie, waardoor het aangenamer werken is voor het kassapersoneel, en aangenamer vertoeven voor de klanten. Annemie Maes zal aan de minister van leefmilieu en de minister van economische zaken vragen om terzake initiatief te nemen in samenwerking met de betrokken sector.

Reacties

Please check your e-mail for a link to activate your account.