19 jul 2011

Fietsers door het rood: invoeren die handel

In het federaal parlement woedt de discussie omtrent het voorstel om "rechts afslaan voor fietsers" toe te laten. Er zouden nieuwe verkeersborden worden geïntroduceerd die fietsers toelaten het rode of oranjegeel licht voorbij te rijden om rechts af te slaan, of rechtdoor te rijden op voorwaarde dat de fietsers geen verkeersstroom moeten dwarsen. Annemie Maes, Brussels Parlementslid voor Groen! rekent erop dat de federale parlementsleden dit voorstel goedkeuren in de plenaire vergadering: "Deze maatregel zou een goede zaak zijn voor de fietsers. Het fietsverkeer zal er vlotter door verlopen, ook en vooral in grote steden als Brussel. De vrees voor verkeersonveiligheid is bovendien ongegrond." In Nederland bestaat het systeem al sinds 1990 en zijn er geen noemenswaardige extra ongevallen die specifiek gelinkt zijn aan het rechts afslaan bij rood licht. Het bewuste artikel in de Nederlandse wet luidt als volgt: "Art 68.5 Indien onder of bij een driekleurig verkeerslicht een bord is geplaatst met de tekst «Rechtsaf voor (brom)fietsers vrij» respectievelijk« Rechtsaf voor fietsers vrij» gelden het gele en het rode licht niet voor rechts afslaande fietsers, bromfietsers en bestuurders van een gehandicaptenvoertuig respectievelijk voor fietsers en bestuurders van een gehandicaptenvoertuig." Ook Frankrijk paste in 2010 zijn wegcode aan waardoor aan veel kruispunten fietsers voortaan het rode licht mogen passeren als ze rechtsaf willen slaan. En in de Verenigde Staten bestaat de 'right turn on red' al 50 jaar. In het Brussels Iris-2 plan staat dat men de mogelijkheid zou 'bestuderen om fietsers toe te staan rechts af te slaan wanneer het verkeerslicht op rood staat, in overleg met de federale overheid. Het Brussels Gewest hangt daarvoor dus af van de Belgische wegcode, die op dit moment een proefproject niet toelaat. Nochtans zou deze maatregel zeer nuttig zijn voor de fietsers in de stad. Er is veel tijdverlies aan rode lichten. Bovendien zou het ook veiliger zijn als fietsers vroeger kunnen vertrekken dan de wagens. Een alternatief daarvoor is kruispunten heraanleggen zodat fietsers rechts van de lichten kunnen rijden, maar dat is een dure grap. 

Annemie Maes: "Dat er verkeersonveiligheid zou ontstaan door het conflict met voetgangers die oversteken, ontkent zelfs het BIVV in haar analyse. Hopelijk maakt men in het federaal parlement  de juiste keuze."

Reacties

Please check your e-mail for a link to activate your account.