18 okt 2016

5 argumenten tegen de nieuwe MIVB-bussen

Vandaag werd in de commissie een aanpassing aan de wetgeving goedgekeurd die het voor de MIVB mogelijk maakt om hybride diesel-elektrische bussen te kopen. Waarom is dit precies een slecht idee?   1. Het is een stap terug

Met de groenen keurden we in de vorige regering het Brussels Wetboek voor Lucht, Klimaat en Energiebeheersing goed. Daar lieten we toen expliciet in schrijven dat de MIVB geen bussen meer mocht aankopen die rijden op diesel. De Brusselse regering draait de klok nu terug en schrapt deze bepaling.

 

2. Hybride bussen = dieselbussen

De "milieubewuste hybride bussen" die de regering aankoopt zijn geen haar beter dan zuivere dieselbussen. Voorbeelden uit het buitenland tonen aan dat hybride dieselbussen tussen de 70% en de 90% van de tijd gewoon op de dieselmotor rijden. Weinig verbazend constateerde een studie van de universiteit van Connecticut dan ook dat hybride bussen precies even veel fijn stof uitstoten als dieselbussen.

 

3. We stikken al in de uitlaatgassen

De Brusselse lucht voldoet nog altijd niet aan de Europese normen. 632 Brusselaars sterven per jaar door de slechte luchtkwaliteit. Met name met NOx is er een probleem. 10 jaar na datum respecteren we nog altijd de Europese grenswaarden niet. In Brussel komt 67% van alle NOx van verkeer. Diesel produceert dan weer 3 tot 20 keer meer NOx dan bezine. Door toch hybride dieselbussen aan te schaffen, zet de regering de gezondheid van de Brusselaars op het spel.

 

4. Bedenkelijke wettelijkheid...

In het Europese milieurecht is er zoiets als het standstill principe. Kort gezegd komt dit er op neer dat nieuwe wetgeving de bestaande milieuwetgeving niet mag verzwakken. Dit is hier duidelijk wel het geval. Daarom wilden wij met Groen ook het advies van de Raad van State vragen, maar door de tijdsdruk die de huidige regering er achter zette, had die geen tijd om zich ten gronde uit te spreken over het voorstel en kon ze de inhoudelijke argumenten niet behandelen.

 

5. ... om meer dan één reden

Daarnaast is de bestelling ondertussen ook al geplaatst, nog voor de wetgeving is aangepast. Terwijl het wettelijk dus nog niet mocht. Het argument van de regering is "Jamaar, de MIVB wist dat we de wetgeving in de toekomst zouden wijzigen." Een beslissing in het verleden wordt gerechtvaardigd door een maatregel die in de toekomst genomen zal worden. Dat is een beetje zoals zeggen: "Ik zal alvast een stuk minder belastingen betalen, omdat de regering minder lasten op arbeid heeft aangekondigd."

 

Reacties

Please check your e-mail for a link to activate your account.